Trg Svetog Save 34, 31000 Užice, Srbija; PIB 111925736; ŽR 840-2114666-27
031/513-385, 512-013
skola@vpts.edu.rs

Blog // Značaj vannastavnih aktivnosti za afirmaciju studenata Akademije

Odsek Užice Akademija Zapadna Srbija

Period studiranja se doživljava veoma stresno zbog same organizacije i upravljanja vremenom, pa i sama asocijacija na taj period se vezuje za predispitne obaveze, učenje i ispitne rokove. Zapostavljeno je mišljenje da period studiranja pruža mogućnosti za sprovođenje vannastavnih aktivnosti pod kojim se podrazumeva svako relevantno angažovanje studenta kroz razne oblike studentskog delovanja na samoj visokoškolskoj ustanovi a i šire koje je difinisano Pravilnikom o vrednovanju vannastavnih aktivnosti studenta.

Prema Pravilniku, vannastavne aktivnosti obuhvataju angažovanje studenata u radu stručnih organa, tela, komisija, zatim kroz obavljanje stručne prakse koja nije predviđena studijskim programom kao obavezna a obavlja se u javnim ustanovama i državnim organima, naučnoistraživačkim centrima i drugim ustanovama kulture.

Pravilnik bi trebalo da podstakne studente da se uključe i aktiviraju u vannastavnim aktivnostima jer se one posebno vrednuju u vidu dodatnih bodova koji se upisuju u dodatak diplome. Nemamo podatke u kojoj meri je vrednovanje zastupljeno u praksi.

Važno je istaći da su aktivnosti kroz studentsko delovanje nešto slično budućem poslovnom i radnom okruženju, jer se na taj način studenti susreću sa zadacima iz prakse i kroz to delovanje spoznaju svoje sklonosti i interesovanja.

Kroz vannastavne aktivnosti studenti dobijaju priliku da razviju svoje veštine, steknu nova znanja i iskustva.

Pored redovnog obrazovanja koje stiču izučavanjem studijskog programa pruža im se prilika da se usavršavaju u oblastima koje će im biti relevantna smernica u daljoj profesionalnoj karijeri.

Studenti se kroz aktivnosti i učešće u vannastavnim aktivnostima povezuju sa studentima iz svoje ustanove, sa studentima sa drugih visokoškolskih ustanova, profesorima i stručnjacima iz prakse što doprinosi razvijanju budućih poslovnih veza i kontakata.

Stručne prakse su posebno važne jer pružaju studentima radno iskustvo, mogućnost upoznavanja sa načinom rada i organizacionom šemom preduzeća i pored toga što pružaju priliku za sticanje dodatnih znanja i veština predstavljaju najbolju priliku za zaposlenje nakon završetka studija.

Pored stručne prakse studenti mogu na sopstvenu inicijativu organizovati različite aktivnosti kulturnog, humanitarnog i sportskog karaktera ili u saradnji sa visokoškolskim ustanovama, firmama ili različitim udruženjima i organizacijama. To ne samo da utiče na poboljšanje njihovih komunikacijskih sposobnosti, saradljivosti, snalažljivosti, prevazilaženju treme od javnog nastupa, već ih osposobljava i za predstojeće životne izazove i situacije.

Kontinuirani rad na usvajanju i razvoju ličnih i transverzalnih veština kroz vannastavne aktivnosti predstavlja jedan od načina za siguran napredak i prednost na tržištu prilikom izbora posla kojim će se baviti kao i budućem ličnom i profesionalnom razvoju.

Literatura:

[1] Zakon o visokom obrazovanju, “Službeni glasnik RS” br. 88/17, 27/18 -dr. zakon  73/18, 67/19 i 6/2020 – dr.zakon, 11/2021-autentično tumačenje, 67/2021-dr.zakon, 67/2021“, Beograd, Službeni glasnik;

[2] Zakon o studentskom organizovanju, “Službeni glasnik RS” br. 67/2021.“, Beograd, Službeni glasnik;

[3] Pravilnik o vrednovanju vannastavnih aktivnosti studenta broj 172 od 11. juna 2013.godine, Beograd, Univerzitet u Beogradu;

Autor:

Mirjana Selaković, master pravnik

Akademija strukovnih studija Zapadna Srbija-Odsek Užice