Zdravstvena pismenost je termin od sve većeg značaja u javnom zdravlju i podrazumeva kapacitet pojedinca da blagovremeno, na efikasan i delotvoran način pronađe, razume i primeni informacije koje se tiču sopstvenog zdravlja, kao i zdravlja zajednice gde živi. Ovaj vid pismenosti je od posebnog značaja za mlade i predstavlja jednu od ključnih kompetencija koju treba da razvijaju što ranije kako bi pristupili, razumeli i primenili informacije o zdravlju, pre svega o zdravim stilovima života, pravilnoj ishrani, fizičkoj aktivnosti i cilju poboljšanja kvaliteta života tokom životnog veka. U tom smislu jedan od ciljeva obrazovanja mladih u ovom segmentu je zapravo jačanje i rast kompetencija kroz razvoj funkcionalnih veština zdravstvene pismenosti, kako bi na odgovarajući način razumeli i primenili zdravstvene savete i informacije koje svaka mlada osoba treba da zna u cilju zdravstvenog prosvećivanja i kvaliteta življenja.
Pored tradicionalnih modela komunikacije, u dobijanju informacija u sferi zdravlja značajno mesto zauzima digitalna era „Gugl doktora”, koja je naročito bila u fokusu tokom pandemije koronavirusa. Mladi i starije populacione grupe su tokom pandemije intenzivnije ostvarile pretragu u vezi sa zdravljem, a pritom je u tom periodu možda digitalni sadržaj postao još popularniji. S tim u vezi pokazalo se da je elektronska zdravstvena pismenost (eng. eHealth literacy) predstavljala ključnu sposobnost korisnika interneta i društvenih mreža kada su pretraživali informacije o zdravlju.

Koliki je značaj zdravstvene pismenosti?
U skoro svim aspektima života susrećemo se sa pitanjima i odlukama koje se tiču zdravlja, a koje pre svega zahtevaju znanje i informisanost. Stoga u okviru definicije zdravstvene pismenosti postoje sledeći važni aspekti:
- Pristupanje – sposobnost pojedinca da traži i pronađe informaciju;
- Razumevanje – shvatanje informacije vezane za zdravlje koju će kasnije razložiti i proceniti;
- Procena – tumačenje i procena informacije u vezi sa zdravljem do koje se došlo;
- Primena – donošenje odluke o upotrebi informacije u cilju održavanja i poboljšavanja zdravlja.
Neki od faktora koji određuju širinu znanja u sferi zdravstvene pismenosti :
- nivo obrazovanja
- pol
- veštine razumevanja, čitanja
- etička i rasna pripadnost
- materijalno stanje
- jezičke i druge komunikacione barijere
Autor teksta:
dr.sci. med. Slavka Mitričević, prof. strukovnih studija
Akademija strukovnih studija Zapadna Srbija – Odsek Užice