Trg Svetog Save 34, 31000 Užice, Srbija; PIB 111925736; ŽR 840-2114666-27
031/513-385, 512-013
skola@vpts.edu.rs

Blog // Porodični biznis

Odsek Užice Akademija Zapadna Srbija

Porodični biznis predstavlja najčešći oblik biznisa u svetu. Porodična preduzeća čine 90% svih preduzeća u SAD, više od 70% svih preduzeća u Evropi i 95% svih preduzeća u Indiji, na Dalekom i Srednjem Istoku.

Brojne su definicije porodičnog biznisa. Generalno, to je onaj biznis u kome dva ili više članova porodice poseduju većinski udeo, direktno su uključeni i kontrolišu posao.

Porodični biznis se suočava sa istim izazovima kao i svaki drugi biznis. Pored toga, mora da rešava i pitanja samo njemu svojstvena, jer se ne upravlja samo poslom nego i porodicom.

Od neporodičnog biznisa razlikuju ga dva ključna faktora:

– složeni odnosi članova porodice i

– kompleksno nasleđivanje posla.

Kod porodičnog biznisa, preklapaju se tri aspekta: porodica, vlasništvo i menadžment.

Aspekti porodičnog biznisa

Porodični biznis ima brojne prednosti koje mu omogućavaju opstanak i rast, ali i značajne nedostatke koji ga čine teško održivim na dugi rok.

Prednosti i nedostaci porodičnog biznisa

Najveći broj porodičnih biznisa ima kratak životni vek. Manje od 1/3 preživi drugu generaciju; manje od 1/10 (8%) pređe u treću generaciju; a 2% doživi četvrtu generaciju. Između 2/3 i 3/4 ih propadne ili ih osnivač proda dok su u njegovom vlasništvu.

Glavni izazov za porodični biznis jeste njegov prenos (sukcesija) na sledeću generaciju, koji uključuje i prenos rukovođenja i prenos vlasništva.

Faze prenosa porodičnog biznisa

Kod prenosa porodičnog biznisa na sledeću generaciju, najčešće deca naslede i vlasništvo i rukovođenje ili naslede vlasništvo, ali ne rukovode. Ređe je da ne naslede ni vlasništvo ni rukovođenje, a još ređe da ne naslede vlasništvo, a da rukovode.

Mnogi porodični biznisi opstaju dugo godina što pokazuje da se nedostaci mogu prevazići i prenos uspešno sprovesti. Od 500 najvećih porodičnih preduzeća u svetu, 75% je starije od 50 godina, 32% je starije od 100 godina, a većina je starosti između 50 i 100 godina.

Porodičnih preduzeća ima i među malim i srednjim preduzećima i među velikim preduzećima. Neka od dobro poznatih su Fiat, Benetton, L’Oreal, Michelin, Samsung, Hyundai, LG, BMW, Siemens, Volkswagen, Heineken, Philips, Walmart.

Najveća porodična kompanija na svetu, devetu godinu za redom, je američka trgovinska kompanija Walmart. Najstarija je japanska Takenaka Corporation, iz sektora nekretnina, osnovana 1610. godine. (prema https://familybusinessindex.com/ pristupljeno 09/11/2023)

Porodični biznis u Srbiji imao je tradiciju do 1945. godine i nacionalizacije imovine. Ponovo se afirmiše od 1990-tih godina. Većina porodičnih preduzeća u Srbiji je mlada.

Da li si Ti naslednik porodičnog biznisa? Da li očekuješ da budeš? Da li želiš da budeš?

Autor teksta:

dr Sandra Stojadinović Jovanović, prof. str. st.

Akademija strukovnih studija Zapadna Srbija – Odsek Užice