U savremenim uslovima gotovo svaki biznis je međunarodni biznis (engl. International Business) odnosno međunarodno poslovanje. Prošlo je vreme kada je poslovanje samo u nacionalnim okvirima bilo dovoljno da se opstane i raste. Danas gotovo svaki oblik poslovanja uključuje neku međunarodnu dimenziju.
Brojne su definicije međunarodnog biznisa. Jednostavno i sveobuhvatno, to je svaki onaj biznis koji uključuje neku dimenziju odnosno element inostranosti.
Međunarodni biznis, čije je izučavanje novijeg datuma, ima dugu istoriju i dinamičan razvoj, naročito od druge polovine XX veka.

Na značaj međunarodnog biznisa ukazuje njegov obim i razmere, kao i opšta sveprisutnost. U savremenim uslovima, gotovo svaka organizacija je uključena u neki vid međunarodnog biznisa. U poslednjih pola veka, međunarodna trgovina robom je povećana za preko sto puta. Paralelno je rasla i međunarodna trgovina uslugama, a ogroman porast imalo je i direktno investiranje na inostranim tržištima tj. strane direktne investicije (SDI).
Velike kompanije koje međunarodno posluju – transnacionalne kompanije (TNK) postale su veće i moćnije od samih država. Na listama 100 najvećih privrednih subjekata u svetu, gotovo polovina su kompanije. Veličina pojedinih jednaka je ili veća od veličine pojedinih država. Pod njihovim uticajem, nacionalni suverenitet je doveden u pitanje.
Ekspanzijom međunarodnog biznisa, nacionalni okviri su izgubili na značaju, a države postale drugorazredni privredni subjekti.
Pored velikih preduzeća, mikro, mala i srednja preduzeća koja se dinamično i komplementarno razvijaju sa njima postaju sve značajniji akteri međunarodnog biznisa.

Sve češće se kadrovi angažuju na poslovima kompanija čije se sedište nalazi u nekoj drugoj zemlji. Iz ovih i drugih, ekonomskih i neekonomskih, razloga mobilnost radne snage i, generalno, međunarodne migracije, uključujući i kretanje rada i kretanje kapitala, su veoma velike.
Nema pouzdanog praćenja konkurencije, održavanja konkurentske pozicije i unapređivanja konkurentske prednosti bez praćenja međunarodnog biznisa.
Generalno, na direktan i indirektan način, postoji opšta zavisnost gotovo svih političkih, ekonomskih i poslovnih entiteta od međunarodnog biznisa i međunarodnih poslovnih aktivnosti.
Međunarodni biznis odlikuju brojne specifičnosti u odnosu na obavljanje poslovnih transakcija isključivo na domaćem tržištu. Međunarodne poslovne transakcije su komplikovanije i rizičnije, obično imaju veći broj učesnika, kao i brojnije i specifičnije instrumente realizacije, finansiranja i obezbeđenja u odnosu na domaće. Kompanija, čije poslovanje uključuje neku međunarodnu dimenziju, mora da se nosi sa dejstvima i faktorima kako domaćeg tako i spoljnjeg, međunarodnog okruženja.
Za međunarodni biznis primarno je značajno međunarodno poslovno okruženje, kao ambijent u kome se odvijaju poslovne aktivnosti. Ovaj ambijent se, poslednjih godina, veoma brzo menja. Donošenje odluka i poslovanje u savremenom okruženju je kompleksnije nego ranije, a naročito kompleksnije nego kada se poslovanje odvija u potpuno domaćem okruženju. Sve dimenzije međunarodnog poslovnog okruženja: ekonomska, politička, pravna i dimenzija kulture, dolaze do izražaja i pojačano deluju.
U uslovima rastućeg stepena globalizacije svetske privrede, rastuće povezanosti i međuzavisnosti nacionalnih tržišta, kada je gotovo svako poslovanje, na različite načine, vezano ili pod uplivom inostranih tržišta i međunarodnih zbivanja, poznavanje kako opštih karakteristika tako i konkretnih oblika i načina i mogućnosti realizacije poslova sa međunarodnom dimenzijom dodatno dobija na značaju i postaje uslov ne samo rasta već i opstanka.
Da li želiš da svoje poslovanje orijentišeš međunarodno? Kakva su ti očekivanja? Ili si već uključen u međunarodni biznis? Kakve rezultate ostvaruješ? Sa kojim izazovima se susrećeš?

Autor teksta:
dr Sandra Stojadinović Jovanović, prof. str. st.
Akademija strukovnih studija Zapadna Srbija – Odsek Užice