Od 01.05.2022. godine počeo je proces razmene elektronskih faktura između subjekata javnog i privatnog sektora putem posebnog portala formiranog od strane Ministarstva finansija pod nazivom SEF (Sistem elektronskih faktura). Navedena aktivnost je rezultat digitalizacije poslovanja u unutrašnjem prometu u Srbiji koja je bila neminovna i koja predstavlja polaznu osnovu za digitalizaciju poslovanja i sa klijentima van Srbije u nekom od narednih perioda. Elektronske fakture, pored razmene putem pomenutog portala, mogu se razmenjivati i uz korišćenje usluga posebnih organizacija formiranih za tu aktivnost, a to su Informacioni posrednici.
Regulativa iz oblasti elektronskog fakturisanja, a posebno Zakon o elektronskom fakturisanju, donet u Republici Srbiji, jasno navodi ko je u obavezi da kreira i šalje elektronske fakture. Naime, Zakon identifikuje obavezne korisnike SEF-a, ali uzima u obzir i činjenice vezane za kapacitet pojedinih organizacija i definiše i grupu dobrovoljnih korisnika SEF-a.
Obavezni korisnici SEF-a su: subjekti javnog sektora (oni koji pripadaju sektoru države u skladu sa propisima vezanim za budžetski sistem plus javna preduzeća) i subjekti privatnog sektora koji su u sistemu poreza na dodatu vrednost (u sistemu PDV). Svi ostali subjekti koji su obveznici poreza na dohodak građana, odnosno obveznici poreza na dobit pravnih lica mogu biti dobrovoljni korisnici SEF-a.
Na kraju se može izvesti opšti zaključak da obavezni korisnici sistema moraju da kreiraju i šalju elektronske fakture preko SEF-a. Dobrovoljni korisnici SEF-a mogu da se opredele da pristupe ovom sistemu i tada su u obavezi (moraju) da kreiraju i šalju elektronske fakture putem SEF-a. Međutim, ukoliko je odluka pojedinih subjekata da ne ulaze u ovaj sistem oni nastavljaju sa kreiranjem i slanjem faktura na dosadašnji, klasičan način u papirnoj formi (ovu „privilegiju“ imaju subjekti privatnog sektora koji mogu postati dobrovoljni korisnici sistema).
Regulativa je jasno definisala koje su to vrste elektronskih faktura čije slanje je podržano kroz SEF, a to su:
- Faktura – koja se uobičajeno izdaje po izvršenom prometu dobara, odnosno usluga;
- Avansna faktura – koja se izdaje po osnovu primljenih novčanih sredstava;
- Dokument o povećanju – koji se uobičajeno izdaje kada nastane povećanje naknade za promet dobara, odnosno usluga; i
- Dokument o smanjenju – koji se uobičajeno izdaje kada nastane smanjenje naknade za promet dobara, odnosno usluga, kao i smanjenje avansa.
Kroz regulativu je jasno i navedeno da za pojedine promete ne postoji obaveza izdavanja elektronske fakture preko SEF-a, kako za obavezne korisnike sistema tako i za dobrovoljne korisnike.
Autor teksta:
dr Momčilo Vasiljević, profesor strukovnih studija
Akademija strukovnih studija Zapadna Srbija-Odsek Užice