Pod privatnim smeštajem se podrazumevaju sobe, apartmani i kuće za izdavanje turistima. Sve tri pomenute vrste smeštajnih objekata podležu kategorizaciji, nezavisno da li su u vlasništvu fizičkih ili pravnih lica. Prema važećem Zakonu o ugostiteljstvu (Službeni glasnik R. Srbije 17/2019) kategorizacija je „postupak utvrđivanja postignutih standarda u pogledu uređenja, opreme i usluge u ugostiteljskom objektu za smeštaj, objektu lovnog turizma i nautičkog turizma, na osnovu koga se objekti iste vrste rangiraju u različite kategorije u zavisnosti od nivoa postignutih standarda“.
Ko je nadležan za kategorizaciju privatnog smeštaja? Lokalna samouprava, tačnije opština ili grad[1] (na čijoj se teritoriji nalazi objekat) sprovodi postupak kategorizacije i to po unapred utvrđenoj proceduri.
Ko podnosi zahtev za kategorizaciju? Zainteresovano fizičko lice (vlasnik ili suvlasnik budućeg ugostiteljskog objekta maksimalno do 30 ležajeva), kao i preduzetnik, privredno društvo ili drugo pravno lice koje je vlasnik, suvlasnik ili zakupac objekta za koji se traži kategorizacija. Zahtev sa pratećom dokumentacijom se podnosi nadležnom organu opštine/grada preko portala E-turista (www.eturista.rs).
Jako je važno da se podnosilac zahteva prethodno dobro informiše ne samo o postupku kategorizacije, već i onom što joj prethodi. To znači da treba da pripremi svoj objekat u skladu sa obaveznim i izbornim elementima u zavisnosti za koju vrstu objekta i kategoriju podnosi zahtev. Mnoge opštine i gradovi imaju Informator o kategorizaciji koji je javno dostupan na zvaničnom sajtu, kao i u štampanoj formi u prostorijama opštinske/gradske uprave i lokalne turističke organizacije.
Kako teče postupak kategorizacije? Nakon obrade zahteva od strane stručnih službi opštinske/gradske uprave, Komisija za kategorizaciju izlazi na „lice mesta“ i utvrđuje činjenično stanje, uz prisustvo vlasnika objekta ili njegovog ovlašćenog lica. Obavezno sačinjava Zapisnik o ispunjenosti odnosno neispunjenosti[2] propisanih kriterijuma. Ako objekat ispunjava uslove, Komisija predlaže vrstu i kategoriju objekta nadležnom rukovodiocu opštinske/gradske uprave. Zatim se donosi Rešenje o kategorizaciji u kojem se, između ostalog, navodi jedna od tri vrste objekata (soba, apartman, kuća za odmor) i kategorija (označava se brojem zvezdica, od jedne do četiri). Pomenuto rešenje važi tri godine i može da se kaže da predstavlja „dozvolu za rad“.
Da li podnosilac zahteva ima pravo na žalbu? Ako je podnosilac zahteva nezadovoljan Rešenjem o kategorizaciji (npr. vrstom objekta ili brojem zvezdica koja mu je dodeljena) odnosno negativnim rešenjem (o neispunjavanju uslova za kategorizaciju), može da uloži žalbu i to u roku od 15 dana. Međutim, u praksi se to veoma retko dešava.
Šta posle dobijanja Rešenja o kategorizaciji? Vlasnik kategorizovanog objekta je dužan da na vidno mesto postavi oznaku (nalepnicu) koju je dobio od opštine/grada. Takođe, ima obaveze prema poreskim organima, kao i da obavezno koristi već pomenuti portal E-turista (prijava i odjava gostiju…). Naravno, najvažni zadatak je da organizuje posao (uglavnom je reč o podeli posla između članova porodice), da promoviše svoje kapacitete (kreiranjem sajta i profila na društvenim medijima), da sarađuje sa lokalnom turističkom organizacijom i sa ostalim pružaocima usluge u svojoj destinaciji, da prati trendove na turističkom tržištu i unapređuje svoju materijalnu i nematerijalnu ponudu.
[1] Osim privatnog smeštaja, opštine i gradovi su nadležni i za kategorizaciju seoskih turističkih domaćinstava (STD).
[2] Ako objekat trenutno ne ispunjava propisane uslove, daće vlasniku razuman rok (npr. deset dana) da otkloni uočene nedostake (ako su ti nedostaci uopšte otklonjivi).
Literatura:
[1] Stojanović, R,. Stankov, S., (2022). Uvod u turizam. Akademija strukovnih studija Zapadna Srbija, Užice, 2022
[2] Zakon o ugostiteljstvu, “Službeni Glasnik Republike Srbije” broj 17/2019.
Autor teksta:
dr Radomir Stojanović, profesor strukovnih studija
Akademija strukovnih studija Zapadna Srbija – Odsek Užice