Mnogi autori su XXI vek, sa manjom ili većom argumentacijom, nazivali vekom „nove ekonomije“ ili „elektronske“ tj. „digitalne“ privrede i ekonomije. Međutim, nije potrebno dokazivati da ekonomske zakonitosti karakteristične za „klasičnu“ ekonomiju i dalje važe, a da ono što novu ekonomiju čini „novom“ jeste okruženje koje se dramatično brzo menja. Pod uticajem tih promena se menjaju i određeni postulati ekonomije.
Neke zakonitosti, pravila i načela kako u ekonomiji, tako i u domenu marketinga teško da će se ikada menjati. Pojedini potrošači će i dalje verovati dobrim markama i biće im lojalni. Drugi će se rukovoditi svojom racionalnom logikom i orijentisati se prilikom kupovine pretežno prema nivou cena i slično. Savremeno poslovanje u domenu marketinga, međutim, više nije moguće efikasno sprovoditi bez primene informaciono-komunikacionih tehnologija, pa tako brojni autori iz ovog domena, sve više govore i pišu o digitalnoj ekonomiji ili elektronskom poslovanju.
Kao najnoviji medij, internet predstavlja jednu od ključnih poluga savremenog tržišnog poslovanja. Radi se o eksponencijalnim trendovima promena u domenu primene elektronike i informacionih tehnologija u svim sferama života i rada ljudi, pa tako i u domenu poslovanja. Internet omogućava direktnu, interaktivnu vezu korišćenjem tehnoloških prednosti računarske mreže, dok je suština marketinškog koncepta omogućavanje izbora proizvoda i usluga u skladu sa potrebama, zahtevima i mogućnostima konkretnih potrošača, održavanjem stalne veze putem marketing aktivnosti preduzeća – od istraživanja i razvoja proizvoda i kanala distribucije do propagandnih kampanja.
Suštinske odlike marketing koncepta ili ključni principi marketinga ostaju isti: ostvarivanje holističkog koncepta marketinga (kreiranje vrednosti za potrošače) i postizanje konkurentske prednosti preduzeća. Marketing na internetu pruža informacije koje mogu poslužiti za povećanje prodaje, smanjenje troškova, poboljšanje komunikacije sa zainteresovanim stejkholderima, razvijanje poslovanja na internetu, uštedu u vremenu i slično. Dakle, marketing napori na internetu mogu da se usmere na uspostavljanje odnosa sa postojećim i potencijalnim kupcima, predstavljanje marke proizvoda, istraživanje ciljnih tržišta i konkurencije, pružanje podrške postojećim kupcima i pridobijanje novih, smanjenje troškova i povećanje profita.
Interaktivni marketing zasnovan na internetu predstavlja novu formu tržišnih odnosa, direktno komuniciranje između ponuđača i potrošača, što predstavlja osnovu savremenog poslovanja.
Autor teksta:
dr Zorica Sagić, profesor strukovnih studija
Akademija strukovnih studija Zapadna Srbija – Odsek Užice